خوب در درس اول در مورد نت شناسی روی دسته کار کردیم. امیدوارم که تمرین کرده باشید تا
کاملا به اون مبحث تسلط داشته باشید. اهمیت نت شناسی روی دسته گیتار خیلی زیاد هستش. برای در آوردن آکوردها، برای شناسایی طرح کلی آکوردها و... پس پیشنهاد میکنم اگر در مورد نت شناسی روی دسته گیتار مشکلی دارید ابتدا به اون مبحث تسلط پیدا کنید.
درس امروز ما همونطور که قبلا گفتم در مورد (آکورد شناسی) هستش.
آکوردها چند نوع هستند. ?- دو صدایی که ? نت رو در بر داره. ?- سه صدایی که ? نت رو در بر داره. ?- چهارصدایی که ? نت رو در بر داره ?- پنج صدایی که ? نت رو در بر داره. تمامی این نتها به صورت همزمان هستند. حالا در تعریف میگم...
در میان آکوردها، آکوردهای سه صدایی کاربرد بیشتری دارند. این آکوردها از سه نت تشکیل میشن که با (فواصل معین)نواخته میشن. (یعنی به طور پشت سر هم و طی یک فواصل معین)
این آکورد انواع مختلف داره...
?- ماژور (بزرگ یا شاد)
?- مینور (کوچک یا غمگین)
?- کاسته (Diminished)
?- افزوده (Augment)
?- SUS 4
?- SUS 2
ما فعلا به آکوردها ماژور و مینور میپردازیم...
قاعده آکوردهای ماژور :
فواصل بین نتها در آکوردهای ماژور به این صورت هستش...
نت اول ....? پرده.... نت دوم ....?/? پرده.... نت سوم...
یعنی بین نت اول و نت دوم ? پرده فاصله هست و بین نت دوم و نت سوم ?/? پرده فاصله هست.
حالا من ? تا مثال میزنم...
مثلا در آکورد دو ماژور C ما این نتها رو داریم...
دو ....? پرده.... می ....?/? پرده.... سل
ملاحظه میکنید که بین دو تا می ? پرده فاصله و بین می تا سل ?/? پرده فاصله وجود داره. به این آکورد ماژور گویند و چون با نت دو شروع میشه میگن دو ماژور...
مثالی دیگه...
مثلا آکورد سل ماژور G: خوب پس طبق قاعده اولین نت ما باید سل باشه... پس از سل ? پرده به جلو میریم تا به سی برسیم. این دومین نت ماست. حالا ?/? پرده دیگه میریم جلو تا به (ر) برسیم. این شد نت سوم ما. پس ترتیب این نتها به این شکل میشه.
سل ...?پرده... سی ...?/? پرده... ر
این در مورد آکوردهای ماژور که بعدا باز به آنها میپردازیم. در این درس صرفا هدف آشنایی با این آکوردهاست.
حالا به آکوردهای مینور میپردازیم.
قاعده آکوردهای مینور:
قاعده آکوردهای مینور دقیقا برعکس آکوردهای ماژور است. یعنی بین نت اول و دوم ?/? پرده فاصله و بین نت دوم و سوم ? پرده فاصله هستش...
به طور مثال در آکورد دو مینور (Cm) داریم:
دو ....?/? پرده.... ر# ....? پرده.... سل
ملاحظه کردید که چون آکوردما دو مینور هست پس با دو شروع میکنیم و ?/? پرده جلو میریم تا به ر# میرسیم! یعنی نیم پرده جلوتر از - ر - . بعد ? پرده دیگه جلو میریم تا برسیم به سل. و مجموعه این نتها آکورد دو مینور رو میسازه.
یا در آکورد لا مینور داریم:
لا ....?/? پرده.... دو ....? پرده.... می
پس قاعده شروع نتها مانند ماژورهاست. یعنی نت اول مشخص کننده نام آکورد است و بلعکس.
در آکوردهای مینور برای اینکه نشان بدیم که آکورد مینور هست جلوی نام آن یک m کوچک میذاریم. مثلا لا مینور (Am) یا ر مینور (Dm) و ...
نکته مهم!!!
آکوردهای مینور و ماژور تنها در نت وسط با هم تفاوت دارند و نتهای اول و آخر آنها یکیست.
به این صورت که اگر نت دوم آکورد مینور را ?/. پرده به سمت صدای زیر ببریم (جلو) تبدیل به آکورد ماژور خودش میشود.
*********************************************************************
این هم برای دوستانی که از درس های من جلوتر هستند
هزار و یک شب
خواننده: شادمهر
ریتم: 4/4
[Em]هوای گریه دارم [Am]تو این شب [Em]بی پناه
دنبال تو [G]میگردم [Am]دنبال یک[Em]تکیه گاه
[Am]دنبال اون دلی که [D]تنها[Em]یی رو [Am]می شناسه
دستای عاشق [D]لبریزه الت[Em]ماسه
( [Bm]هزار و یک [Em]شب من [Bm]پر از صدا[Em]ی تو بود
[G]گریه هر [Am]شب من [D]فقط برا[Em]ی تو بود )2
[Bm]سکوت شیشه ایمو [D]صدای تو [C]میشکنه
[Em]تو آسمو[Bm]ن عشقم [Am]شعر تو پر [Bm]میزنه
با تو دل سیاهم [D]به رنگ [C] آسمونه
[Em]تو بغض من [Bm]می شکنن [Am]شعرای عا[Em]شقونه
هزار و یک شب من پر از صدای تو بود ...